Sigurd Snørteland



myHome

For noen måneder siden skrev en bekjent fra NNUG-miljøet her i Stavanger, Glenn F.Henriksen, om sine planer om å utvikle en home assistant (les ‘Creating my home assistant‘) for å bedre organiserer hjemmet og familiehverdagen. Etter å ha lest Glenn’s blogpost fikk jeg lyst til å prøve noe lignende og jeg er nå i gang med WPF-applikasjonen dere ser på bilde nedenfor.

myHome3

Løsning min er ikke ferdigstilt enda, men i sin nåværende form tilbyr den værmelding, kalender, oppgaveliste, nyhetsoversikt via rss og verdensklokke (med værmelding) over brukerens valgte byer.

For å slippe å sette opp en egen database vurderer jeg å benytte ulike tjenester fra Google gjennom deres ‘Google Data API’. Dette api’et gjør det mulig å kommunisere med tjenester som blant annet Google Calendar og Google Docs, og nettop disse tjenestene har jeg valgt å benytte meg av. Nedenfor ser dere ett skjermbilde fra Google Calendar i nettleseren som viser de samme 3 avtalene som også vises på myHome-dashbordet på bildet ovenfor.

myHome2

Nedenfor ser dere deler av koden for å hente ut kalender-items og hvordan jeg pakker dem som objekt av klassen ‘Calendar’ og legger dem til i en list:

myHome5

Når det gjelder oppgaver så er planen å benytte tjeneste ‘Google Task’ som finnes inne i GMail, men foreløpig finnes det ikke noen API-grensesnitt for denne tjenesten, og derfor har jeg i stede valgt å benytte meg av Google Docs for å lagre oppgaver. Under oppstart av myHome blir det oppretter (dersom det ikke finnes fra før) ett ‘Spreadsheet’ dokument kalt ‘myHome’ i Google Docs og deretter leser og skriver min løsning oppgaver til dette dokumentet.

myHome1

Nedenfor ser dere deler av koden for å hente ut spreadsheet’et ved hjelp av dokumentnavn i Google Docs. Videre må man loope alle items i spreadsheet’et for å hente ut de enkelte oppgavene.

myHome4

Som sagt så er ikke denne løsningen komplett enda og derfor kommer jeg tilbake med mer informasjon og kildekode etter hvert som jeg får på plass mer funksjonalitet.

Trackbacks & Pingbacks

  1. myApps « Sigurd Snørteland pingbacked on 6 years, 6 months ago

Comments

  1. * SondreB says:

    Veldig kult prosjekt! Har lenge hatt et lignende prosjekt i planene, har et forslag til deg om å legge inn støtte for tale-forståelse. Skal man ha et slikt system, hadde det vært greit å kunne prate til datamaskinen når man er på kjøkkenet eller badet og få tale-respons tilbake. Lykke til videre med dette og de andre prosjektene, viu2 er meget kult.

    | Reply Posted 7 years, 2 months ago
  2. * Stian Vikra says:

    Hallo der! Det va lenge siden. Ser du e litt mær bereiste i dataverden enn eg e blitt.. hehe 🙂
    Lure på om du kan hjelpa meg me ein ting, eg prøve å autentisera google analytics me wordpress bloggen min, men eg får feilmeldingen:

    Failed to authenticate with Google. Read this support article on Analyticator’s support forums for help.

    Håpe alt står bra t 🙂

    Takk for tips hvis du har ett 🙂

    Mvh Stian Vikra.

    | Reply Posted 6 years, 1 month ago


Leave a Reply

